Välj en sida

Hantera och förebygg förtroendekriser

 

Kriser lockar ofta fram det värsta hos företag
– min uppgift är att locka fram det bästa.

Krishantering och medierådgivning

Ta ett samlat grepp. Låt inte paniken eller rädslan för media diktera ditt agerande. All framgångsrik krishantering börjar inifrån. Jag jobbar nära ledningsgruppen. I ledningsgruppen. Där det händer. Som strategiskt eller operativt stöd till talespersonen och krisgruppen. Eller som krisledare där kompetens saknas för att styra upp förtroendekrisen.

Krishantering är väldigt komplexa processer som få har praktisk erfarenhet av. Även den mest medievana personen får tunnelseende när problemen hopar sig, när den berömda reptilhjärnan slår till så att du inte kan tänka klart eller fatta hållbara beslut. När du mest av allt vill fly och gömma dig. När den mänskliga försvarsmekanismen gör att du vill stänga dörren om dig, lägga locket på, mörka tvivelaktiga affärer och ljuga när sanningen hinner ikapp. När det känns omöjligt att kommunicera vad som händer, när du vill skälla ut journalisterna och få utlopp för din frustration. När tungan blir torr och ångesten hamrar i bröstet. Det är då det är dags att ta hjälp, för en viktig sanning är att man aldrig ska krishantera sig själv. Det är ungefär lika konstruktivt som att plocka fram skalpellen för att operera sin egen blindtarm.

När organisationens rykte och trovärdighet står på spel behöver du ett utifrånperspektiv. När verksamheten är som mest skör och paniken och rädslan tar plats i ledningsrummet behöver du ett externt stöd som vågar vara brutalt ärlig, ifrågasätta beslut och uttrycka obehagliga sanningar. Någon med lång erfarenhet av så svåra processer som krishantering.

Jag har en gedigen praktisk erfarenhet av komplexa kriser och mediala granskningar, bland annat från en unik position inom Svenskt Näringsliv där jag dagligen stöttade svenska bolag och ledningsgrupper med akut krishantering och strategier för mediehantering. Jag lotsar dagligen organisationer genom förtroendekriser och förhindrar eller dämpar mediedrev. Det innebär:

 

  • Akut krishantering – rådgivning och strategiskt stöd för ledningsgrupper och krisgrupper
  • Medierådgivning och strategier för mediehantering
  • Operativt stöd i kris- och mediehantering: budskapsformulering, budskapsplattform, frågor- och svarsdokument, pressmeddelande, kundbrev samt kommunikationsplan för intern eller extern kommunikation

Medieträning

Ofta är det överraskningseffekten och chocken i att plötsligt bli angripen som ger de sämsta reaktionerna. Jag identifierar journalistens potentiella vinkel. Jag ställer de absolut svåraste frågorna, identifierar de absolut bästa svaren och hittar sätt att uttrycka dina bästa budskap och argument. Jag bygger trygga och intressanta talespersoner som på ett begripligt sätt kan prata om sin verksamhet eller bemöta en uppkommen situation.

Jag har medietränat några av svenskt näringslivs mest profilerade talespersoner. I min tidigare roll som kris- och medierådgivare på en av Svenskt Näringslivs branschorganisationer har jag medietränat såväl företagsledare som makthavare och företrädare för branschorganisationer i att vässa sina budskap, och i de svåraste situationerna ge sina bästa argument och med egna ord förklara vad som har hänt. Oavsett om det handlar om en presskonferens som du behöver kalla till eller en specifik situation som du måste kommentera. Och avsett om det handlar om Uppdrag Granskning som knackar på din dörr eller en intervju i Dagens Industri. Min ambition är alltid att du ska få ge dina bästa argument, och att i de svåraste situationerna förhindra eller dämpa den mediala krisen – det uppnås bara genom välgenomtänkta och hållbara strategier.

Bland de största misstagen man kan göra är att skylla på media eller gå in i en intervju med inställningen att inte svara på de mest kritiska frågorna. Papegojmetoden. Det synsättet lär jag aldrig ut i mina medieträningar, för du kommer inte undan kärnfrågan hur skicklig och sofistikerad mediehantering du än har. Tvärtom behöver du öka din förståelse för medielogiken och mediedramaturgin. Dels för att på ett framgångsrikt sätt bemöta journalistens vinklar och metoder. Dels för att svara på de mest knepiga frågorna med dina huvudbudskap i fokus. Det är bland annat så du förvandlas från ett intervjuoffer till en intervjuperson.

 

  • Medieträning inför kamera för att identifiera, formulera och hitta sätt att uttrycka dina bästa budskap och argument, samt identifiera journalistens potentiella vinkel

Skapa en krockkudde

Bygg ditt förtroende i fredstid. Arbeta systematiskt med komplexa frågor och gör tydliga ställningstaganden i affärsstrategiska vägval som politiseras av andra. Identifiera verksamhetens akilleshäl, bygg en sund företagskultur som tål granskning, stärk krisgruppens rutiner och genomför krisövningar. Skapa en krockkudde som dämpar smällen.

Jag utvecklar och genomför kontinuerligt utbildningar och krisövningar för krisgrupper och ledningsgrupper. Jag har övat alltifrån idéburna förbund till företag i svenskt näringsliv. Och jag har lång erfarenhet av att bygga sunda företagskulturer och ett ledarskap där värderingar och löften yttrar sig i konkreta handlingar.

Jag tror på ett krismedvetet beslutsfattande. De affärer du inte vill berätta om öppet, ska du heller inte genomföra. Att vilja mörka baksidan av en affär bör ge tydliga signaler om att något inte går rätt till. Jag tror också på att planera för det värsta. Ditt förtroendekapital och anseende måste skyddas med medvetna strategier, hållbara rutiner och en rad förebyggande åtgärder. Som en del av det proaktiva arbetet stöttar jag företag och organisationer med följande:

 

  • Identifiera verksamhetens akilleshäl
  • Bygga sunda företagskulturer och ett ledarskap där värderingar och löften omsätts i praktiken
  • Strategier och budskapsplattform för att hantera komplexa frågor och göra tydliga ställningstaganden i affärsstrategiska vägval som politiseras av andra
  • Utveckla krisplan, stärka krisgruppens rutiner och ta fram riktlinjer för kriskommunikation
  • Utveckla mediepolicy med riktlinjer för talespersoner
  • Krisövningar som syftar till att förbättra krisgruppens rutiner, testa mandat och ansvar samt stärka nyckelpersonernas reaktionsförmåga. Jag utgår alltid från verksamhetens faktiska utmaningar. Jag utvecklar ett scenario med en eskalerande förtroendekris, intensiv medierapportering, en följetong av avslöjanden, storm i sociala medier och journalister som väntar i foajén för att få en kommentar från vd. Resultatet mynnar ut i en åtgärdsplan med konkreta förbättringsåtgärder och prioriterade områden.

Kriskommunikation i sociala medier

När drevet går och tonläget skruvas upp i dina sociala och digitala kanaler kan du rätt hanterat påverka inte bara vad dina kunder tycker, utan också den bild som sätts i traditionella medier och på så sätt förhindra eller dämpa den mediala krisen.

Hur du hanterare sociala medier påverkar utfallet i din krishantering. Därför måste du inkludera dina sociala medier och digitala kanaler i ditt krisarbete. Bland det största misstaget du kan göra är att betrakta sociala medier som en isolerad entitet. Som något som lever vid sidan om. Av erfarenhet vet jag att det krävs ett arbete med två centrala delar:

 

  • Lägg grunden i fredstid – långt innan krisen kommer. Jag stärker ditt team i det operativa arbetet. Jag tar fram en handlingsplan, fastställer mandat och rutiner, och inkluderar rutinerna i den övergripande krisplanen.
  • Ta ett samlat grepp när krisen väl kommer. Jag ger dig de mest konkreta råden och verktygen och använder de sociala mediernas fulla potential för att så långt det är möjligt ringa in faran och begränsa skadan.

Föredrag för ledningsgrupper

Krishantering och förtroendefrågor måste ges utrymme i ledningsgruppen. Stärk och inspirera ledningen i sitt strategiska arbete med att skydda företagets värderingar och varumärkeslöften i en tid då både kunder och media ställer allt högre krav på transparens och handlingskraft.

Jag anlitas ofta som föreläsare för ledningsgrupper, kommunikationsavdelningar och styrelser. I min tidigare roll som krishanterare och medierådgivare för svensk industri har jag kontinuerligt utbildat ledningsgrupper i svenskt näringsliv. Tema:

 

  • Så undviker du förtroendekriser
  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Så gör du när drevet går – praktisk krishantering
  • Medielogik och mediedramaturgi – så jobbar journalister
  • Ditt medieframträdande – så hanterar du journalister
  • Sociala medier – så gör du när drevet går
  • Förebyggande krisarbete – krisgruppens sammansättning och krisrutiner

Talare på konferenser

Ta del av konkreta rekommendationer och lär dig mer om kriskommunikation, krishantering och mediehantering. Med lång praktisk erfarenhet och tre böcker på området ger jag mina absolut bästa råd.

Jag är ofta talare på konferenser. Jag undervisar på Berghs School of Communication och föreläser på chefsnätverket Close. Jag har även stått på scenen i Almedalen och analyserat politiska kriser, utbildat press- och kommunikationschefer i kriskommunikation och modererat konferenser med samma ämne. Vill du inspireras och ta med dig konkreta verktyg som du kan använda i ditt operativa arbete? Tema:

 

  • Så undviker du förtroendekriser
  • Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer
  • Så gör du när drevet går – praktisk krishantering
  • Kriskommunikation i sociala medier – så förebygger och hanterar du kriser
  • Medielogik och mediedramaturgi

Jag bygger och skyddar förtroenden. Försvarar värderingar och löften.

Ring mig!
+46 708-93 50 07

Konfidentialitet och sekretess

 

Mitt arbete är strikt konfidentiellt. Jag pratar aldrig om mina kunder – kunderna avgör själva om de vill prata om mig. Jag redovisar därför inget arbete där jag själv varit involverad. Däremot finns det kunder som öppet lämnat rekommendationer.

”Jeanette är unik med sin bakgrund inom både akademi och praktisk krishantering. Hon är en person som direkt inger förtroende med sin lugna klokskap och samtidigt knivskarpa analyser. Hennes råd är värdefulla och bör lyssnas på. Risk- och krishantering handlar om att vårda och hantera förtroende, och kanske ännu mer i en idéburen organisation. Du behöver alltid en klok person som kan testa dina tankar, som kan säga åt dig att du gör en felaktig analys eller bara bekräfta att du tänkt rätt. Du vill och behöver ha någon med integritet som är lugn, klok, erfaren och konkret. Jag är glad att ha funnit Jeanette, då hon uppfyller alla kriterierna.”

LO-förbundet Handels

Lena Gennemark Edsbäcker, Kommunikationschef

”Jeanette är mycket kompetent och förtroendeingivande, både som mediatränare och rådgivare i krishantering. Som mediatränare är hon grundlig och har en förmåga att sätta fokus på de mest kniviga och aktuella frågeställningar som finns. Hon är alltid närvarande i situationen och både rak och ärlig i sin kommunikation. Samtidigt är hon lyhörd och öppen för att se saker ur olika vinklar och perspektiv vilket gör henne till en bra diskussionspartner. Som rådgivare i krissituationer är Jeanette alltid fokuserad och sätter sig snabbt in i och benar ut de mest komplexa situationer genom att ställa rätt frågor, vara saklig och hålla sig till fakta och sunt förnuft.”

Orkla Foods

Helén Knutsson, Communications Manager

”Jag är oerhört tacksam över att ha fått arbeta ihop med en av landets främsta krisexperter. Jeanette har en unik förmåga att, under de mest pressande lägen, snabbt läsa av situationen, ställa rätt frågor, analysera tänkbara konsekvenser och se exakt vad som behöver göras. Och allt detta med bibehållet lugn. Jeanettes omvittnade kompetens inom såväl akut krishantering som strategisk mediehantering har skapat stor trygghet hos de företag och ledningsgrupper hon har stöttat. Hon har lyckats dämpa mediala kriser, lotsa företagen i rätt riktning och på så sätt främjat förtroendet, inte bara för de enskilda företagen, utan också för livsmedelsindustrin i stort.”

Livsmedelsföretagen, en del av Svenskt Näringsliv

Peter Wannding, Kommunikationschef

”Jeanette är otroligt professionell och kunnig i sin roll som rådgivare. Som externt stöd har hon imponerat stort genom att snabbt sätta sig in i komplexa sammanhang och våra branschspecifika frågor. Jeanette besitter förmågan att, under pågående medieträningar, bena ut de svåraste frågorna och vässa budskapen på ett sätt som stärkt oss ytterligare. Det är också tydligt hur förberedd och grundligt påläst Jeanette var inför samarbetet med oss – detta är något jag värdesätter mycket högt! Hon är tydlig, ärlig och rapp. Samtidigt är hon peppande, sympatisk och har glimten i ögat. Att få arbeta med Jeanette är både tryggt och synnerligen inspirerande!”

Måleriföretagen i Sverige, en del av Svenskt Näringsliv

Cecilia Ergon, Kommunikationschef

”Jeanette är en ovärderlig tillgång när det gäller kriskommunikation. Hon kan snabbt och enkelt hjälpa till att få fram nödvändiga och kloka budskap. Jeanette skapar en trygghet i utsatta situationer.”

HK Scan

Annelie Lundell, Vice President Quality

“Ja du Jeanette, jag är lite kluven inför att jobba med dig – man vill ju inte det i grunden men å andra sidan vill jag inget hellre när behovet väl finns där! För mig och den verksamhet jag representerar har du varit ett ovärderligt stöd, punkt slut.”

Gotlands Slagteri AB

Tomas Strandberg, Vice VD

”Då det hettar till gäller det att hålla huvudet kallt och fötterna stadigt på jorden. För mig har det då varit av stor betydelse att få stöd av Jeanette i form av hennes enorma sakkunskap samt hennes passion och lugn. Hon stöder teamet med ett strukturerat arbetssätt vilket är A och O då man ska hantera svåra situationer. Hon för fram det hon tror på och ger inte upp förrän hon har gett sitt allt. Och hon är oerhört konstruktiv. Kort och gott: en klippa i kris.”

Paulig Group

Anita Laxén, Vice President Communications & CR

”Jeanette har stor kunskap och gedigen praktisk erfarenhet av kris- och mediehantering. Spendrups har vid upprepade tillfällen anlitat Jeanette för förberedelse och genomförande av krisövningar, utbildning i krisarbete, medieträning och som rådgivare i utveckling av våra krisrutiner. Genom sin professionalism och tydlighet i sina rekommendationer har hon på ett förtroendeingivande och positivt sätt bidragit till Spendrups krisarbete.”

Spendrups Bryggeri

Einar Botten, HR Director

“I’ve hired Jeanette as a public relations advisor within preventive crisis communication. She has a profound insight and a very high level of integrity; her focus seems unexeptionally to be on what’s best for the client. And she seems to have that rare ability to sort out what’s most relevant even in very complex challenges.”

Pyramid Communication

Micco Grönholm, Director Brand Development

“Jeanette Fors-Andrée is a true professional. She has a broad and deep knowledge of crisis communications with a great understanding of business and organizational challenges and possibilities. I have hired Jeanette for a Crisis Communications project within MTG and Viasat, and I am more than satisfied with the result.”

MTG / Viasat

Karin Zingmark, Communications Manager

”I min adressbok har jag bara ett nummer för råd kring krishantering och mediekontakter: Jeanettes. Något annat behövs inte. För hon är bäst. Jeanette är både klok och erfaren och har varit ett ovärderligt externt stöd när det behövts. Hon har hjälpt mig höja blicken och arbeta strukturerat och strategiskt i tuffa situationer. Att Jeanette är engagerad på riktigt märks på flera sätt, bl. a. på att hon är tillgänglig när det behövs, oavsett om det är tidig morgon eller sen kväll. Ja, hon är så bra att man nästan går och längtar efter en liten kris bara för att man ska få ringa henne.”

Löfbergs Lila

Anders Thorén, Kommunikationschef

“Jeanette is extremely motivated and most of all highly dedicated. She has generated great input and in the difficult situation as external consultant in a large company, worked with great success.”

Statoil Fuel & Retail ASA

Susanna Edberg, Senior Specialist

“Jeanette has deep knowledge of crisis communication and a great way to share her experiences and practises. She helped us to verify our strategies and plans. The workshop Jeanette guided us through was well planned, effective and the result was valuable to us.”

SEB

Cecilia Björnestedt, Online Business Developer

”Jag uppskattar att bolla med Jeanette vid kritiska tillfällen. Hon är snabb, har alltid genomtänkta svar och är erfaren inom området. Det är också bra att kunna diskutera med en kunnig person som Jeanette som har ett utifrånperspektiv från min egna organisation.”

Nestlé

Annelie Barkelund, Corporate Communications Manager

”Känn dig supernöjd, Jeanette! Din föreläsning fick det högsta betyget 4,83 av 5 möjliga.” /Elisabeth von Sydow om kursen ”Kommunikation och PR” – ”Tack för en strålande insats på min kurs Jeanette. Eleverna tyckte att din lektion var konkret, bra och inspirerande. ‘Bäst hittills!’ var reaktionerna.” /Erica Wigge om kursen ”PR och kommunikation”

Berghs School of Communication

Kursansvariga lärare

”Jag hade glädjen att presentera Jeanette som talare på konferensen Strategisk press- och mediehantering. Hon bjöd på mycket energi, inspiration och konkreta verktyg för effektiv krishantering. Passet var mycket uppskattat och i utvärderingen fick hon strålande betyg! 5,25 av 6 för innehåll och framförande – långt över snittet för samtliga talare (4,45).”

Conductive

Stina Åkerstedt, Projektledare